Bagels

Får nog öva på att fixa formen på dem men annars var de KLART GODKÄNDA från mina gäster!!!

Bagels (kommer ej ihåg var jag hittade receptet...sorry!)

50 g jäst
2,5 dl vatten, 37 grader
3 msk olja
1,5 tsk salt
2 msk sirap
1 ägg,
ca 10 dl vetemjöl special (jag tog med fullkorn i)
3 liter vatten till kokning
2 msk salt
ägg och sesamfrön

Smula jästen i degbunken och rör ut den med vattnet. Tillsätt olja, salt, sirap, ägg, och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig och låt jäsa under ren bakduk i ca 30 minuter. Arbeta degen på ett mjölat bakbord så den blir blank och smidig.

Dela degen i 16 bitar och rulla ut varje bit till långa längder. Forma till en ring och tryck ihop ändarna ordentligt.

Sjud några åt gången i lättsaltat vatten ca 1 minut . Ta upp dem ur vattnet med en hålslev och låt rinna av ordentligt innan du lägger dem på en plåt med bakplåtspapper.

Pensla med uppvispat ägg och strö på sesamfrö. Grädda mitt i ugnen i 225 grader 15-20 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Godast att äta nygräddade men även suveräna att rosta dem lätt.....


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0