Finfina Frallor



Jag vet inte var jag hittade dessa men de för jädra goda...Speciellt med dijonmajo, cheddar och trassel (groddar)!!!!Tyvärr har jag misslyckats TVÅ gånger när jag gjort dem hemma men på jobbet blir det alltid bra....skumt värre! Det braiga är att man gör dem på kvällen...och det är rätt niiiice att få färskt bröd till frullen.


Bli nu inte avskräckta av den långa texten!


20 bröd


25 gram jäst

1 dl mjölk

4 dl vatten

1,5 tsk salt

1 msk honung

1 dl grahamsmjöl

9,5 dl vetemjöl (men häll inte i allt på en gång...jag behöver sällan så mycket mjöl!!!!)


Dag 1.


Smula ner jästen och blanda med lite av vattnet, tillsätt resetn av vattnet samt mjölken.

Blanda ner salt, honung och mjölet. Arbeta snabbt ihop till en lös deg (så jädra lös blir det inte) Strö över lite mjöl och sätt in den i kylskåpet med en ren handuk över.


Dag 2.


Sätt ugnen på 250 grader.

Strö ganska mycket mjöl på bakbordet, stjälp upp degen och strö över mjöl. OBS! Knåda INTE!

Dra ut den försiktigt till en rektangel. Försök att bevara så mycket luft så möjligt i degen.

Skär degen i fyra remsor och skär sedan varje remsa i fem bitar på snedden.

Lägg bitarna på en plåt med bakplåtspapper och grädda direkt i cirka 15-17 minuter. Brödet skall få en ordentlig skorpa. Låt svalna på galler.


Seså...överaska familjen nu med bröd som en duktig husmor eller husfar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0