Lyckorna Limpa



1,5 liter vetemjöl

½ liter matbrödsmjöl av vete & råg

1 dl havrekli

1 dl linfrö

7,5 dl vatten 37 grader

1-2 msk honung

1 msk salt

50 gram rumsvarmt smör

50 gram jäst

2 dl rostade solrosfrön med salt

10 torkade aprikoser klippta i bitar


Häll vattnet i en bunke, tillsätt smöret,  smula i jästen tills den är upplöst.

Häll i honung, salt, mjölsorterna, linfrö, havrekli. Arbeta till en smidig deg. Vi hade en maskin (mammas gamla som är 30 !!!! år men works like a clock) så det tog cirka 5 minuter.

Lägg en handduk över & låt jäsa på varm plats mellan 60-90 minuter. Baka ut till tre limpor. Jag brukar kavla ut varje del, rulla ihop den & vika in ändarna & sedan forma till den.

Jäs under handduk på plåt i ca 30 minuter.

Grädda i 200 grader i nedre delen av ugnen i 30-35 minuter. Om du vill kan du pensla med vatten när du tagit ut dem men det gör inte jag.

Lägg på galler och låt svalna.












Kommentarer
Postat av: Isa

Vad kul! Du ser ut att ha en likadan hushållsassistent som vi ärvde efter min farmor! Det var en gammal sak som höll i ur och skur och inte la av förrän efter 50-55 år!



Fin sida, nu ska jag läsa vidare!



//Isa

2008-10-24 @ 15:14:35
URL: http://isas.blogg.se/
Postat av: Ninni

Visst e den söt på något sätt :-)

Kul att du gillar sidan!! Kom gärna med kommentarer vad du vill ha tips på i matlagningsväg!!!

2008-10-26 @ 18:49:48
URL: http://ninniskok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0