Middag på Grand Hotel Opera

I tisdags dinerade vi På Grand Hotel Opera.


Grand Hotel Opera är precis renoverat/nybyggt hotell som tidigare hette Hotel Kung Karl & Hotel Opera. Hotellet är sedan 1977 familjeägt och drivs i privat regi.


Det var verkligen fint där inne (rekomenderar ett besök, kolla in klotet i entreen!!!) och i restaurangen var det uppdukat ett fint långbord för oss. Det var trevlig miljö att sitta i fast det tog en stund innan vi fick  service. Det var inte fullt men ändå ett par bord som satt och åt.


Först bjöd köket på en liten aptitretare, alltid mycket trevligt. och den var supergod.




Brödkorgen bestod av ett surdegsbröd och ett tunnbröd med fänkål och kummin samt ett vispat smör med olivolja.


Till förrätt åt jag en Confiterad Oxkind med kvittenpuré och krispigt kycklingskinn.






Eftersom jag inte är så mycket för leversmaken åt jag inte upp allt men de andra tyckte om min tallrik så det löste sig. Den var dock god i små mängder och fräckt upplagd.

 De andra som gillar fisk fick Inkokt röding, fänkål, rågbrödskrutong och rökt ansjovisdressing. Sååå vackert upplagd!


Varmrätten bestod av Anka á la Orange med potatis och palsternackskrokett




Den var grymt god. Jag tycker det är svårt att få anka ute då den i många fall kan smaka roadkill (eller som jag kan tänka mig att roadkill smakar) men denna var perfekt! Såsen var underbar & den fick vi in mer av utan att fråga. Potatisen yummy scrummy och även confiten som jag var lite tveksam till i början visade sig vara delikat. Underbart mört kött som bara föll isär.

Servicen var snabb, trevlig och korrekt. En av oss var vegetarian (vilket jag inte visste)men köket fixade snabbt fram en Piggvarsfilé med hummerhollandaise, potatis och palsternackskaka samt confiterad purjolök

som enligt rapport var way over godkänd!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0