Tjejmiddag


 I lördags var det middagsdax med girlsen...


Som förrätt blev det en simpel kantarelltoast..behövs inget recept för det tror jag väl...förutom min lilla hemliga ingrediens....men den förblir hemlig...




De fick vara testbunnies då jag skulle pröva ett nytt recept till varmrätt...


Jag tog kyckling filé )per person) som jag lade under bakplåtspapper & gick loss på den med en kavel så den blev ganska tunn. Sedan lade jag ett par skivor lufttorkad skinka lite omlott under & sedan filen på.

På filén lade jag en mix jag gjort på 125 gram mozzarellaost, rivet skal av en citron & cirka 15 basilika blad, tog lite salt också...Så rullade jag ihop kycklingen hårt & slog in den i plastfolie som en smällkaramell & drog åt så de blev hårt inslagen. Lade i en ugnsfast form & satte i en kötttermometer. In i 100 gradig ugn tills termometern visade 70 grader...låt den vila.

Kycklingen blev mycket saftig!!!

Hade en gäst som är laktosintolerant så istället för mozzarella i mixen tog jag riven cheddar istället & det var mycket gott!


När jag skulle servera den stekte jag den i lite smör så att skinkan fick en fin färg & sedan skar jag den i lagom tjocka sneda bitar.

Till detta serverade jag risotto-Se recept under easypeasy & en Marsalasås...Den gjorde jag bara på smör som jag smälte & rörde ner mjöl...späd med grädde & marsalavin smaka av med salt...Här skulle jag egentligen gjort en ordentlig grund med lök & morötter etc men en av mina gäster tål ej lök så då fick jag göra så här & det blev ok...tror dock att den passar bättre till stekt kyckling & pasta....


Till detta fick e en sallad som de fick mixa själva med oljor, solrosfrön, balsamicosirap & flingsalt....




Efterätt blev enligt önskemål..Creme Brulé...Gjorde en test på en av dem & SUCCE! Jag tog undan lite av smeten & hällde i lite pernod & lakritspulver som jag köpt på nätet & vips hade jag en Lakrits Brulé...SATAN va god den blev!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0