Mjuk pepparkaka

Min mjuka pepparkaka har mycket kryddor i sig!!! Jag låter även den ligga i cirka 2-3 dagar...då tycker jag att den är godast.....

Recepten nedan är den "normala" mängden kryddor men jag brukar ta ungefär lika mycket till plus kardeumma oxå!
I am sooo wildncrazy lixom ;-)

100 gram smör
2 ägg
2 dl socker
1,5 dl filmjölk
1,5 tsk malen ingefära
1,5 tsk malda nejlikor
2 tsk malen kanel
1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver
3 dl vetemjöl

Smält smöret & låt det svalna lite. Smörj & bröa en avlång eller rund form med hål i mitten (ca 1,5 liter)

Vispa ägg & socker vitt & pösigt. Rör sedan ner filmjälk, kryddorna & rör till en jämn smet. Tillsätt smöret & mjölet & rör till en jämn smet.

Häll i formen & grädda i ugnen i 175 grader i ca 45 minuter.

Låt kakan stå i ett par minuter innan du stjälper upp den. Låt svalna under formen.

De andra kakorna på bilden är russinkakor som jag hittade receptet på här men de blev verkligen inte lika snygga men fantastiskt goda...smälte i munnen!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0