Det bästa Creme Brúle receptet

Jag kör ALLTID detta receptet  (från Arla )& det blir alltid en massa -Åh-Ah så gott...Om ni bara visste hur ENKELT det är....

MEN till att börja med skall jag ge er två oväderliga tips:

Gå till Clas Olsson & köp en sådan där liten brännare ni vet. Jag tycker det är HELT onödigt att köpa en i en köksaffär för närmare 400 spänn tror jag....Clas Olssons är svinbra & prisvärd.

Får ni panik för ni inser att ni ej köpt råsocker att strö ovanpå när det skall brännas...INGEN FARA!! Jenny-Ann lärde mig att det går liiiika bra med florsocker faktiskt!! Testade igår & det var ingen lögn....

Till 4 personer
(fast jag tog detta recept gånger 1,5 gång för 6 personer så blev det fulla fina formar)

3 dl vispgrädde
1 dl 3% mjölk
3/4 dl strösocker
4 stora äggulor (frukostägg)
1/2 msk vaniljsocker

Sätt ugnen på 150°. Blanda grädde, mjölk och socker i en kastrull. Koka upp. Vispa upp äggulorna. Häll gräddmjölken över äggen under kraftig vispning.
Tillsätt vaniljsocker.
Fördela smeten i 4 portionsformar som rymmer 1 1/2 dl vardera. Grädda i vattenbad i nedre delen av ugnen ca 60 min. (jag lät dem stå ytterligare ca 15 minuter eftersom jag fyllde dem så mycket.)Smeten är lite lös i mitten men stelnar när den kallnat.

Låt formarna stå i kylen över natten. Vid servering: Strö råsocker  eller florsocker på bruléformarna och bränn dem med brännaren...det kan ta ett tag innan man får snits på det så det ej blir svart men ett tips är att ta ett tjockt men ej för tjockt lager av just florsockret & hålla brännaren en bit upp till att börja med...well well...ni får testa er fram...Huvudsaken e att ni känner er som Mästerkocken i Stövlarna & det kan jag nästan garantera att ni gör med detta receptet!!!




Kanske något för nyår tillsammans med min Förlovningsmiddag???? Förbered efterrätt, sås & canelonnin dagen innan så har även du lite tid att dricka bubbel på kvällen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0