Galet goda kakor

Nu kommer jag ej ihåg var jag hittade detta recept...var det kanske på Matplatsen??? Om inte SORRY till den jag "snodde" det av....

Dessa e nästan som godis...det liknar någon kaka som jag åt i London när jag bodde där men kan ej komma på vad de hette....

240 g smör
300 g vetemjöl
120 g strösocker
1 nypa salt

Topping:
240 g osaltat smör
240 g ljust muscavadosocker
4 msk ljus sirap
400 g kondenserad mjölk på burk
200 g choklad

Värm ugnen till 180 grader. Fördela smöret i mjölet och knåda för hand. Arbeta in sockret och lite salt tills degen fått en bra konsistens. Pressa ut degen på en plåt  med bakplåtspapper på(ca 24-30 cm). Baka den i 20-25 minuter till den fått en gyllene färg.

Kolan:

Blanda smör, socker, sirap och kondenserad mjölk i en kastrull och låt det sakta koka upp. Vispa och koka ytterligare 10 minuter tills den tjocknar. Häll kolasmeten över mördegen. Kyl ner till smeten stelnar.

Smält chokladen och häll den över kolan. Bred ut den och låt stelna. Skär sedan lagom stora bitar. Förvara kallt i upp till en vecka.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0