Vaniljbullar från Lyckorna

När jag var hemma på Lyckorna blev det som vanligt fika hos familjen Mark.

Då hade Lina & Ann-Kersti gjort dessa vansinnigt goda bullarna som jag naturligtvis tiggde till mig receptet på så i dag serverades dessa på SMARRET på jobbet.

VANILJBULLAR ca 35st.

4DL MJÖLK
50G JÄST
150G SMÖR (rumsvarmt)
6 MSK SOCKER
2 ÄGG
CA 16 DL MJÖL

Fyllning:
 6 dl marsankräm

Pensling och garnering:
Smält smör och strösocker.


Ljumma vätskan till 37 grader. Lös upp jästen i lite av den. Rör matfettet och sockret smidigt i degbunken. Tillsätt äggen, den lösta jästen och resten av degspadet. Arbeta i mjöl till en smidig deg. Låt den jäsa till nästan dubbel storlek.


Kavla ut degen till en stor fyrkantig kaka. Ta med mått ut runda kakor ca.9cm i diameter. Lägg på en klick fyllning, nyp ihop bullarna till små knyten.

Lägg dem med skarven nedåt på bakplåtspapper. Låt de jäsa väl.

Grädda i mitt i ugnen 225 grader ca 10 min.

Pensla de gräddade bullarna med smält smör och vänd dem i socker.



Verdict från:

Moi: TJENA va goda OCH fina!! Låter joxigt men nej nej...Enligt A-K gick även dessa fint att frysa. Lägg dem i tex bigpack lådor med smörpapper mellan så funkar det. Funkade även bra att tina i micron. Sisådär...nu vet ni vad ni kan göra i helgen :-)

Smarrisarna: Goda, Grymma, Hur fick du dem så luftiga? Får man ta en till?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0