Baci & Lingontryffel

Skall på julfest i kväll & på min lott var det julgodis...


Testade två nya recept som blev YUMMY!!


Italienska Baci som jag hittade på Coops hemsida


Ca 20 st


150 gram mörk choklad

1 dl rostade hasselnötter

100 gram Nutella

20 folieformar


Smält chokladen. Spara en fjärdedel & klicka resten i formarna. Spara 20 hela nötter & hacka resten smått. Smält Nutellan & bland med nöthacket. Klicka blandningen i formarna och lägg en nöt i varje form. Skeda över restan av chokladen . Låt blandningen stelna innan du lossar dem från formarna. Förvara svalt.


Fråga mig inte hur man kan misslyckas med detta oerhört enkla recept men dt gjorde jag...Jag lade nöten underst & nutellakletet på men det spelar ju ingen roll..kanske blev fulare men skit samma!






Lingon Tryffel (kommer som vanligt  ej ihåg var jag hittade receptet)


Ca 25 st

3 dl färska eller frysta lingon
1 dl strösocker
200 g + 200 g mörk choklad, gärna Marabou mörk
1 1/2 dl vispgrädde
25 g osaltat smör


Gör så här:

1. Koka ihop lingon och strösocker i en kastrull 4-5 minuter.
    Passera kompotten genom en trådsil. Låt svalna.
2. Hacka 200 g choklad grovt. Koka upp grädden i en kastrull.
    Dra kastrullen från plattan. Rör ner chokladen och smöret.
    Rör så lite som möjligt till en jämn smet.
3. Rör sedan ner lingonkompotten. Ställ tryffeln i kylen minst
    1 timme och sedan i frysen en kvart.
4. Forma runda kulor med händerna, eller små ägg med hjälp av två
    teskedar. Ställ kallt.
5. Smält 200 g mörk choklad i vattenbad och doppa tryfflarna hastigt
    i chokladen med en liten gaffel eller en tandpetare.


Jag lade dem att "torka" på ett galler. GÖR INTE DET! Svårt att få loss dem hela.....





Som ni ser blev det litte kletigt plus att det ser ut som skog-i-djuren-bajs!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0