Det blev Risotto a la Speedy Gonzales

Det blev en snabbversion av risotto. De "riktiga" kockarna skulle väl gråta för att jag inte rör i den heeeeeeeeela tiden men jag tycker inte att det behövs...

Så här gör ni min version:

Till 1 mycket hungrig minnisha eller 2 sparvar

1 msk olja
2 hackade scharlottenlökar
2 dl avoriris
1 dl vitt vin
6 dl vatten med 1,5 msk flytande kalvfond i
2 dl riven parmesanost (har du en skalk av osten kan du kasta i den när du börjar med buljongvattnet)
1 msk smör
1 msk tryffelolja

Fräs löken i oljan, tillsätt riset & fräs i cirka en minut. Tillsätt vinet & låt det nästan koka in. Häll på lite av buljongvattnet & rör ibland tills det nästan kokat in. Späd med vattnet tills riset känns färdigt, det skall gärna vara rinnigt-det stabbar till sig sedan. Ta av från plattan & rör ner parmesanost & smör. Tillsätt tryffeloljan & salt om du vill.
















Kommentarer
Postat av: Anjo

Wow, den här bloggen kommer jag att följa exakt hela tiden.

2008-10-11 @ 21:56:06
URL: http://anjocity.wordpress.com
Postat av: Ninni

Niiiiice!!! Skall göra mitt bästa!! Du kanske kan gästskriva någon gång...



Imorgon blir det frullerapport från cafeet i backen...Vi e väl där från 11ish...Hänka på vettja???

2008-10-11 @ 22:18:49
URL: http://ninniskok.blogg.se/
Postat av: Anjo

Vilken backe? Gärna, om du sms:ar vilken backe du menar? :)

2008-10-11 @ 23:46:40
URL: http://anjocity.wordpress.com
Postat av: Jo

Åååhhh vad skoj, här kommer jag också att kika in titt som tätt! Tycker för övrigt att den ser bra ut som den är :-). Godisbannern bakom "Ninnis kök" är verkligen du på nåt sätt!



Kramen

2008-10-12 @ 11:36:53
Postat av: ingrid

mumma....säger som anjo...här kommer jag hänga...

2008-10-12 @ 19:02:21
Postat av: Ninni

Jo; Kul att du kollade in...Skall laga roligare saker hoppas jag nu e det rätt basic stuff....

Har fixat lite lite men är inte färsig än....Kram



Ingrid: Gör gärna det & kom med tips!!!

2008-10-12 @ 20:09:55
URL: http://ninniskok.blogg.se/
Postat av: Anonym

Gillar kategorin "easypeasy" - passar en tvåbarnsmor som har fullt upp och dessutom med ständig idétorka om vad man ska äta till middag... Man kan ju inte leva på spagetti och köttfärssås i all evighet...



Gäller bara att inte vara allt för hungrig när man hänger här inne - ser gott ut det du lagt upp! dreglar lite lätt

2008-10-12 @ 21:07:55
Postat av: Jo

Hmmm... det senaste inlägget var från mig... är ju lite lätt förvirrad... /Jo

2008-10-12 @ 21:10:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0