Bästa lussebullarna!

Efter jag hittade detta receptet har jag aldrig gått tillbaka till något annat recept.  Tror att jag hittade det på Arla.
Dessa bullarna blir stora men saftiga, luftiga & supersmarriga!!!
Gör dem...du kommer inte att ångra dig

24 st


50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
2 påsar saffran
1,5 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
4 msk rumsvarmt smör
100 g riven mandelmassa
1 ägg
4 msk flagad mandel

250 grader

Smula jästen i en bunke.

Smält smöret & häll i mjölken & få det till 37 grader.

Häll över jästen & rör tills det löst sig.

Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt & det mesta av mjölet.

Arbeta till en blank & smidig deg & låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.

Ta upp & arbeta degen på ett mjölat bakbord. Forma till 25 stycken släta bullar & lägg dem i smorda bakformar.

Blanda smöret med mandelmassan.

Gör ett djupt hål i varje bulle & lägg i fyllning.

Jäs i 20-30 minuter.

Pensla med uppvispat ägg & strö över flagad mandel.

Grädda mitt i ugnen i ca 8-10 minuter.

Låt kallna på galler


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0