När jag var liten bakade alltid mamma-Skurna Franska Pepparkakor

Mums!!! I dag blev det dockekakor eftersom jag tydligen inte vet hur tjockt ett kvastskaft är :-)

100 gram rumsvarmt smör
1 dl socker
1/2dl sirap
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel
1/2 tsk malen nejlkika
2 påsar skållad skalad sötmandel (100 g)
3 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat

Jag gillar stark smak på pepparkakorna så jag dubblar nog kryddmängden men ni får smaka er fram...

Vispa smör, socker & sirap vitt & poröst. Häll i kryddor, mandel, mjöl & bikarbonat. Vispa med elvisp tills det blir en smukigmassa & tryck i hop till en deg.
Ta upp degen & gör en rulle tjock som ett kvastskaft (hmmm...) platta sedan till den så den blir fyrkantig. Rulla in i plastfolie & ställ i kylen ver natten.
Sätt ugnen på 175 grader.
Skär degen i riktgt tunna skivor med en vass kniv, lägg på plåt med bakplåtspapper på.
Baka i ugnen ca 10-13 minuter & låt kallna på galler....




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0